تا آخرین لحظه

زندگی یک مهندس IT

تا آخرین لحظه

زندگی یک مهندس IT

کالانکوا (معرفی و نگهداری)

اسفند ماه سال  ۱۳۸۸ چیزی خریداری کردم که خیلی برام لذت بخش بود و هنوز هم هست اون چیز یه گیاه بود یه گل. یه گل کوچیک که پر از گل های دورنگ ریز بود. گلهایی که از قرمز به نارنجی تند و زرد و نهایتها صورتی و دست آخر به سفید تغییر رنگ میدادن. تا خرداد سال بعد که دیگه از گل خبری نبود و گیاه روبه بی حالی گذاشت گلدونشو عوض کردم شرایطشو عوض کردم و کلی رسیدگی... دوباره سرحال شد. اما از گل خبری نبود که نبود تا دی ماه امثال که چند تا غنچه پدیدار شد! جلل خالق الان که سرترین موقع ساله!! کل تابستون گل نداشت!! حالا وسسسسط  زمستون کلی ذوق کردم هرچی منتظر موندم پر از گل بشه... نشد... دیدم اینجوری نمیشه که!! بعد از کلی پرس و جو از اینور اونور کشف کردم اسمش چیه! توی گل فروشی ها بهش میگن کالانکوا رنگ های مختلفی داره قرمز , زرد, بنفش و صورتی و سفید. اما اینی که من دارم نوع خاصیه که چند رنگه که گفتم چه رنگ هایی داره از رنگ مطلقش زیاد خوشم نمیاد. مخلوتش بیشتر فاز داره کجا بودیم؟؟ آها رفتم توی مغازه گل فروشی گفتم آقا اجازه چند تا سوال بپرسم (یا باید پول بدم) فروشنده گفت البته!! ده تا سوال بپرس گل فروش ها معمولا اگر مرد جوان یا میان سال باشن خیلی خون گرم رفتار میکنن البته خب بعضی ادما کلا گنده اخلاقا حتی اگه گل فروش باشن خلاصه یه سری راهنمایی های عمومی کرد که زیاد مفید نبود. اما اصلش اسمش بود که ایندفعه طرف اسمشو درست و دقیق بهم گفت. خلاصه این که منم با کلی ذوق اومدم کالانکوا رو با اسپل های مختلف گوگلیدم آخر سر کفگیر داشت میخورد به ته دیگه که یه دفعه ای پیدا شد kalanchoe flowers تلفظش یکم تاب و سرسره داره ولی به فارسی یه چیزی شبیه همون کالانکوا میشه چندتا مطلب خوب پیدا کردم که خلاصشو به صورت آزاد از متون اصلی به زبان خودم مینویسم شاید به درد یکی خورد!! فکر نکنم منبع فارسی داشته باشه.



این گیاه بومیه ماداگاسکاره.زیباترین عضو از خانواده گیاهان آبدار!! هست (گویا کاکتوس ها هم از این خانواده هستن البته کالانکوا واقعا زیباست نه این که در مقایسه با کاکتوس زیبا باشه) معنیش اینه که برگهای قطور و آبداری داره و ترد شکنندس! ایده آل برای نگهداری در منزل.


در شرایط گلخانه ای در هر فصلی میتواند گل بدهد و معمولا 6 تا 8 ماه از سال گل دارد.


دمای نگهداریش 12 تا 30 درجه سانتیگراد هست و نسبت به سرما خیلی حساس است.


بهترین نوع خاک مناسب برای این گیاه خاک مخصوص کاکتوس هست که حالت شنی و سنگی دارد و باعث تنفس بهتر ریشه شده و بعد از آبیاری با سرعت  بیشتری از حالت خیسی به رطوبت میرسد. استفاده از گلدان سفالی رنگ نشده هم که گفتن ندارد! گلدان های پلاستیک هر گز استفاده نکنید.


دو تا سه سال یک بار باید گلدانش بزرگ شود. البته تعویض خاک و گلدان در بهار هر سال میتواند گیاه را شاداب تر نگهدارد.


معمولا هفته ای یک بار به آبیاری نیاز دارد. اما بهترین شیوه تشخیص زمان آبیاری لمس خاک گلدان هست. با نوک انگشت خاک گدان را لمس کنید. در صورت نسبتا خشک بودن خاک زمان آبیاری فرا رسیده. باید تمام سطح خاک به آرامی آبیاری شود طوری که در حد ممکن ساقه های پایینی خیس نشوند. بعد از آبیاری هم باید آب اضافه جمع شده در بشقاب زیر گلدانی خالی شود تا مانع خشک شذن سریع  خاک گدان نشود. ریشه های این گیاه بر اثر رطوبت زیاد خیلی سریع فاسد میشوند که منجر به ضعیف شدن گیاه و به دنبال اون تعدیل ریشه ها و برگ ها میشود که به معنای  خشک شدن  برگها و گلها است. خیلی تاکید شده که این گیاه از آب زیاد خوشش نمی آید!


این گیاه از گیاهان کوتاه روز محسوب میشود. به این معنا که در پاییز و زمستان هنگامی که گل ندارد بعد از غروب آفتاب باید در تاریکی مطلق باشد. در کل باید بیش از دوازده ساعت در هر روز در تاریکی مطلق باشد که 14 تا 15 ساعت پیشنهاد می شود. مثلا پنچ بعد از ظهر که حوالی غروب است تا هشت صبح فردا در تاریکی باشد. و روزانه 8 تا 10 ساعت در نور مناسب باشد. با این شرایط حدود هشت هفته بعد شاهد شروع ظاهر شدن غنچه های ریز خواهید بود. حدود یک ماه بعد گیاه شما پر از غنچه های بالغ خواهد بود. بعد از آن میتوانید روز های گیاهتان را بلند تر کنید و به مکان ثابتی منتقلش کنید. بلند ترین روزها حدودا 13 ساعت روشنایی دارند که شامل نور مصنوعی هم می شود. پس اگر شب کار هستید محل زبان بسته را تاریک کنید.


در واقع این گیاه یک چرخه حیات دارد که اگر خوب تنظیم شد بجای حالت طبیعی که سالیانه یک بار چرخه کامل انجام می شود و یک بار گل دار می شود می تواند سالیانه چند بار پر گل شود. بعد از یک دوره گل دادن هنگامی که گیاه بدون گل میشود. بعد از خشک شدن ساقه های گلها(بهتر است خودتان بعد از بی گل شدن ساقه ها آنها را تاانجایی که برگ ندارند به همراه یکی دوبرگ قطع کنید و بعد از ان یک ابیاری مختصر انجام دهید و تا بسته شدن زخم های شاخ های بریده شده آبیاری نکنید که حدودا چند روز میشود. ) مدتی بعد گیاه شروع به سبز شدن میکند. این آغاز زمان استراحت گیاه است. در این زمان باید روز های گیاه را کوتاه کنید(همانطور که قبلا گفته شد) کوتا شدن روز ها و تاریکی مطلق بیش از 12 ساعت عامل تحریک غنچه دار شدن گیاه است. روزهای کوتاه باید حداقل هشت هفته ادامه داشته باشد و یک روز فراموشی زحماتتان را بر باد خواهد داد. فرماوش نکنید که گیاه به هشت تا ده ساعت نور کافی هم نیاز دارد که نور مصنوعی هم قابل استفاده است هرچند نور خورشید بهتر است.  هنگامی که گیاه به اندازه کافی غنچه دار شد که به چند هفته زمان نیاز دارد, میتوانید روز هارا به آرامی بلند کنید. صبر بیشتر نتیجه بهتری در بر دارد البته باید توجه داشت که سلامت و تحمل گیاه نیاز عامل مهمی در حد اکثر دوره ی روز های کوتاه است. حداکثر روشنایی روز 13 ساعت است. در زمان غنچه دادن ابیاری باید کم باشد همچنین در این دوره استفاده از محلول تقویتی به صورت دو هفته یکبار توصیه می شود. کلیه دوره های زمانی, بسته به شرایط دمایی و سلامت گیاه متغییر است.


نور آفتاب مستقیم فصول بهار و تابستان برگهای گیاه را میسوزاند. اما آفتاب زمستان به خصوص از پشت پنجره کاملا مناسب است.


برخی منابع

http://www.flowersgrowing.com/kalanchoe/

http://ont.net/balfour/page6.htm

http://www.ehow.com/how_6504391_care-flower-kalanchoes.html

http://www.bachmans.com/Care-Handling/Plants/divHomePage.html?cnb=Plants&categoryCode=01&pageIndex=_pageIndexToken_kalanchoe


نظرات 15 + ارسال نظر
نگین جمعه 29 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 06:28 ب.ظ

سلام آقا سجاد داداش خوب بیدی؟
چه گلای خوشکلی ما هم ازینا داریم اما گل نمیده چرا اینا گل داده پس؟برگاش تپله باحاله من دوسشون دارم.. ولی تو حیاطه.. بنده خدا گل سرما گرما دیده س.. با همه چی میسازه.. مث اینکه یه مدت داشته خراب میشده .. مامانم آوردتش تو راه پله یکم سرماش کمتره اما خب بهر حال سرده.. مثل دمای خونه نیست..

سلام...
خب اون طفلکی جاش سرده... این مطلبی که نوشتمو بخونی میتونه بیاد سر سفره هفت سین ایشاالا...
زمستون باید توی خونه باشه.

محمدرضا شنبه 30 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 12:46 ق.ظ

سلام ... به به .. سجادجان میگم اگه دیدی تو کار مهندسی پول مول نیس بزن تو خط پرورش گل داداش .. خدایی همچی آمار این غربتی رو زدی که آدم دلش میخواد بره ماداگاسکار ببینه بقیشون چجورین !
من خیلی از گلا خوشم میاد ولی دیگه جرات نمیکنم سرپرستیشون رو به عهده بگیرم ..
آخه هنوز به خاطر قتل اون کاکتوس آخریه دارم با وجدانم کلنجار میرم !
میخوام برم خودم تحویل قانون بدم ... خیلی کوچیک بود

سلام....
حتما توصیه شما رو جدی میگیرم. باید پول رو پول گذاشت تا زندگی بگذره
خاصی بری ماداگاسکار خبرم کن با هم بریم
قتل کاکتوس!! پس من دیگه خیلی بی وجدانم با این حساب اره خب منم از بچگیام یه همچین خاطراتی دارم... یه بار یه گربه رو خیلی بد زدم هنوز نمیدوم به خاطر کارمن مرد یا جون سالم بدر برد... دوباره یادم اومد... ناراحت شدم

نگین یکشنبه 1 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 08:37 ب.ظ

داداش سجاد همون آبجی خوبه دیگه.. خیلیا آبجی صدام میکنن.. صدام کن آبجی نگین.. یا مثل مصطفی خانوم نگین یه تبلیغ میداد تو تلوزیون میگفت خانوم نگین شما بگین.. بقیه ش یادم نمیاد اما تبلیغ شامپوی داروگر بود یعد از اون دوستام صدام میکردن خانوم نگین.. مصطفی که صدام میکنه خنده م میگیره.. حالا هر جور مایلید مثل مصطفی: خانوم نگین
مثل علیرضا: آبجی بزرگه
مثل محمدرضا : نگین (خالی)
.
.
کدام را میپسندی؟
راستی ببخش که چیزی از حرفام متوجه نمیشی.. خب میگی چیکار کنم..؟ آخه این چیزی که نوشتم دقیق از روی یه خاطره تو 2سال پیش بود که واسم اتفاق افتاده بود.. تولد یکی از عزیزان عمرمه. امروز.. خواستم تولدشو تبریک بگم
اگر اون خودش بخونه میفهمه

نگین دوشنبه 2 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 08:48 ب.ظ

راستی سجاد من 25 بهمن رفتم دو تا گلدون گرفتم اینقدر خوشگل بودن وسوسه انگیز بودن بخاطر همین گرفتم .. اسمشو نمیدونم.. اما آوردمش تو خونه فرداش پژمرد... بعد گذاشتمش تو حیاط خلوت .. که نور و هوای سرد بخوره بهش .. آب هم دادم بخدا اما هنوز همون طوریه حالتش .. عکسشو واست میفرستم که بدونی چیه..
ولی ازین گل های کوچولوهه .. گلدونش کوچیکه.. گلهاش هم یکیش سفیده یکیش هم صورتی خوشرنگه.. اینقدر قشنگ بودن سجاد ولی الان دیگه قشنگ نیستن .. کمکم کن.. کمکم کن...
نذار اینجا بمونن تا بپوسن

عکسی نبود که!!
حالا عکسو بفرست شاید شناختم!! که البته فکر نکنم بشناسم.
به نظرم برو همونجایی که خریدیش نمونشو انگوشت بزار بگو آقا قضیه اینه اسمش چیه بعد مثل من اسمشو به انگلیسی گوگل کن بر خلاف وب فارسی وب انگلیسی پر از سایت ها و بلاگ های گل و باغ داریه
اینم بگم گل فروش ها معمولا اطلاعات اشتباه میدن. فقط آمار اسمشو در بیاری کفایت میکنه. نمونش این کالانکوا منو یکی میگفت هرروز آب میخواد. یکی میگفت یه روز درمیون یکی دیگه هم میگفت سه روز یه بار!! اما اخرش معلوم شد هفته یکبار کافیه و آب زیاد قاتلشه!حالا که ابشو کم کردم و شبها هم جاشو تاریک میکنم حالش خیلی بهتر شده... گلهاش پر رنگ شده و داره برگ های تازه در میاره

فاطمه سه‌شنبه 3 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 09:44 ب.ظ

سلام...
من کلیپ to take...to hold رو دارم.احساس کردم دیدن این کلیپ براتون خیلی حیاتیه(آخه خیلی درخواست داده بودید که لینکش بهتون بدن!البته اصلا چیز خاصی نیست!!!)بخاطر همین در جواب لطف
شما(آپلود کردنnostalgia)خواستم جبران کنم اما متاسفانه کسی که برای من سی دی رو رایت کرده آهنگها رو به صورتtrack های جداگانه قرار نداده با این حال گفتم کل سی دی رو براتون آپلود کنم اما بازم دیدم قابلیت کپی وپیست ندارهو فقط آیکن آپلود میشهخلاصه این آپلود کردن ماهم بساطی شد آخرشم جواب نداد...خودم که خیلی خندیدمجالب بود...با همه ی این احوال شرمنده... خواستم لطف شما رو جبران کنم اما هر کاری کردم نشد
امیدوارم بالاخره پیداش کنید.موفق باشید

سلام....
ممنون از لطفتون.... من همیشه بدون هیچ چشمداشتی کمک میکنم....
آپلود کردن یدونه آهنگ هم کار خاصی نبود. بروبچه های هواداران یانی از این کارها زیاد برای هم دیگه انجام میدن... اصلا چیز مهمی نبود، قابلی هم نداشت من خودمم چندین سال پیش یه نسخه نصفه ی البومی از nostalgia داشتم که تا میومد به اوج برسه قطع میشد مدت زیادی طول کشید تا نسخه البومی کاملشو گیر اوردم... این وضعیت شما منو به یاد اون روزها انداخت.
اون کلیپ to take...to hold هم صداشو دارم یه تیکه هایی هم ازش دیدم... میدونم احتمالا چیز زیاد جدیدی هم برام نداره اما میخوام آرشیوم کامل باشه نمیدونم انگاری خاصیت یانی اینه....

مصطفی چهارشنبه 4 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 09:53 ب.ظ http://www.ourdays.blogsky.com

اه....دیگه نمی تونم تحمل کنم...
اول از همه ماشاالله به گل قشنگت...والله تو سبزوار که از اینا نیست ولی عید شاید بیام برای اولین بار تو عمرم تهران و اگه دیدم یکی می خرم...
دوم از همه خوب سه ساعت منو سر کار گذاشتی ای لسلی که فقط یه آهنگ داره که!!
سوم از همه....مممم.... سوم از همه....سلام







سلام!
اون که علیرضا اشتب کرده بود ما هم رفتیم سر کار...
اون عکسها هم از اینترنت گرفتم... عکس گل من نیست!
سوم از همه دیروز داشتم حدس میزدم فرداست که سرو کلت پیدا بشه!
چهارم تحملت رو افزایش بده.
پنجم باز اومدی که!!

امیر جمعه 6 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 10:39 ق.ظ

سلام سجاد جان.آفرین به این روحیه ی پژوهشی!
من مثل خیلی های دیگه عاشق گل و باغچه و این چیزا هستم.ولی تا حالا فکر این که بخوام یه گلو رشد بدم به سرم نزده!آخه میدونی چیه میترسم برم تو کارش بعد به دلایلی نتونم از گله خوب محافظت کنم بره بر باد فنا!ولی در کل کار با صفاییه مثل بعضی از آهنگ های یانی به آدم آرامش خاصی میده


سلام....
من از بچگی دور و بر این مسائل بودم
هر چند بار اخر حوصله این کارا رو نداشتم ولی بدجوری خوشگل بود پاهام سست شد و خردیمش نا گفته نماند با پیش فرض این که خشک میشه خریدمش اما آلان یه سال گذشته و سرپاست جون سخته... مراقبت زیادی نمیخواد فقط باید جاش خوب باشه و توی فصل گل دادنش به گل نشوندش یکم مراقبت میخواد. به نظر من یدونشو بخر خیلی فاز داره مخصوصا برای سر سفره هفت سین

علیرضا جمعه 6 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 05:19 ب.ظ http://www.Yanni-Fans.com

سلام
اون قضیه را خودم هم رفتم سر کار!!! آخه من از این سایت دیدم
http://www.allmusic.com/album/truth-of-touch-r2103743
برو ببین هنوز هم Long Way Home را نوشته لزلی میلز!

به سلام...
مخلصیم
از غیبت خارج شدین

علیرضا جمعه 6 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 10:49 ب.ظ http://www.Yanni-Fans.com

غیبت کجا بود؟!
هستم ولی کمتر از قبل.
بیشتر مخفیانه میام
الان که دیگه داریم به عید نزدیک میشیم بیشتر میام! تازه یه پست خفن هم قراره بذاریم به دو مناسبت 1- عید نوروز 2- تولد یک سالگی وب!
البته امیدوارم مطالبش جور بشه!

امیر شنبه 7 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 04:19 ب.ظ

سلام سجاد جان.ممنون از راهنماییتحالا یه سوال اگه من همین الان برم یکیشو بخرم تا عید چه تغییراتی توش رخ میده؟البته با در نظر گرفتن شرایط کامل رشد و محافطت کامل!

سلام...
تا نیمه های خرداد ماه گل داره اما خب یواش یواش از ریخت میفته دیگه.
ولی تا اخر فروردین میتونم بگم خوب میمونه. فقط یکیشو انتخاب کن که بیشتر غنچه داشته باشه تا گل و غنچه هاش بزرگ و رنگی باشه (غنچه بالغ) اینطوری تا حتما تا سال تحویل یه پر از گل میشه

یواش یواش گلاش کم میشه و اگر نورش خوب نباشه به سفید متمایل میشه تا این که دیگه گلهاش انگشت شمار میشن و گیاه به پایان سیکل گل دهی نزدیک میشه. که تا اواخر خرداد طول میکشه

راستی مسئولیت جیبت پای خودته

امیر یکشنبه 8 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 04:09 ب.ظ

سلام سجاد جان ممنون از راهنماییت.هنوز هم دوست دارم این کارو بکنم ولی خوب بهتره خیلی مراغب باشم که حداقل تا عید سالم بمونه!

سلام...
نگران نباش حداقل تا عید میمونه

مصطفی دوشنبه 9 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 04:20 ب.ظ

سلام
یه درخواست داشتم که توی سایت یانی نتونستم مطرحش کنم چون بی ربط با بحث بود
آهنگ Quédate Conmigo
رو می خواستم اگه داریش لطف کن بران آپلودش کن
دعات می کنم


تو رو خدا...


سرعت خیلی پایینه...
میدونی که بخاطر جریان س ب ز ه ا و ... یحتمل اینترنتم فردا قطع باشه... دیروز تا حالاهم خیلی بد بوده.... حالا ببینم چی میشه... یحتمل چند روز طول بکشه...

مصطفی دوشنبه 9 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 09:06 ب.ظ

خیلی خیلی خیلییییی ممنونم

عیبی نداره هر چقدر طول بکشه آخرش همش خاطره می شه...


راستی چرا پیشنهادو قبول نمی کنی؟ نا سلامتی شمام جزو پیشکسوتهای کار کامپیوتری هستی و بلاخره سنت بالا تره یکی دو تا پیرهن از ما بیشتر پاره کردی....
از هر نظر...

من هستم...
اما نه مدیر!!!! سری که درد نمیکنه .....چی... دستمال نمی بندن
حالا اگر کسی پیش قدم نشد من هستم... نمیزاریم کار رو زمین بمونه.

بالاخره آپ شد!
http://www.mediafire.com/?2n15vlazd5luk

مریم پنج‌شنبه 12 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 09:41 ق.ظ

امروز برای اولین بار به وبلاگت سر زدم. در مورد یانی نظر خاصی ندارم اما اون چیزی که منو کشوند اینجا و جزو علایق مشترکمون محسوب میشه کالانکوای خوشگلمه. متاسفانه با سهل انگاریهام باعث شدم حالش خیلی بد بشه و دنبال راه چاره واسه بهتر شدنش وبلاگ شما رو پیدا کردم. حالا باید رویه ام رو تغییر بدم امیدوارم خیلی دیر نشده باشه.
برای خودت و گلت آرزوی سلامتی و شادابی دارم.

خوشحالم که مطلب براتون مفید بوده...
امیدوارم کالانکوای شما هم سر حال بشه

نسترن سه‌شنبه 10 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 09:41 ق.ظ

سلام
من حدود 6 ماه قبل گل کالانکوآ را خریداری کردم دو ماه اول همه چی خوب بود الان وقت تکثیر این گیاه است اما من نمیدونم ساقه های این گیاه را چطور خاک کنم تا ریشه دهد یکبار در آب گذاشتم اما گندید و الان نمیدونم شاخه ها و ساقه های این گیاه رو بعد از جدا کردن چکار کنم که یه گلدان دیگه داشته باشم.(برگ های قبلی و بزرگ گلدان خشک شده است و الان جوانه های جدید آن نیاز به جایی مجزا از سایر برگ های و ساقه های خشک شده قبلی دارد) لطفا اگه تجربه ای در این خصوص دارید راهنمایی کنید ممنون میشم.

سلام.
کم گل بودن یا بدون گل بودن در این موقع سال طبیعیه مگر این که تحت شرایط وِِیژه نگهداری شده باشه تا مجددا گل بده...
تجربه قلمه گرفتن از این گیاه رو ندارم. اما خوندم که قلمه رو نباید توی آب گذاشت چون میگنده و روش اینه که قلمه بعد از بریدن یکی دو روز به حال خودش رها بشه تا زخم انتحای شاخه بسته بشه(باید تحمل گیاه زیاد باشه چون در این حالت آب زیادی از دست میده و طبیعیه که محیط خنک 25 درجه بهره قبل از این کار میتونید گیاه رو آبیاری کنید و صبح روز بعد قلمه بگیرید تا گیاه آب کافی ذخیره کنه) بعد باید قلمه رو در خاک مخصوص کاکتوس قرار بدید و خاک رو مرطوب کنید. از زیاد آب دادن باید پرهیز کنید و همیشه زیر گلدونی رو خالی از آب نگه دارید. البته طبیعیه که آب یاری اول باید به اندازه ای باشه که خاک رو خیس کنه... و فقط وقتی بهش اب بدین که خاکش خشک شده باشه(باید خاک رو لمس کنید.)
خاک هم باید مخصوص کاکتوس باشه یا به عبارتی شنی سنگی باشه و نه رسی تا ریشه گیاه هوا بخوره و باعث گنیدگی نشه.
یک نکته هم در مورود قلمه که در تمام گیاهان وجود داره اینه که باید دو تا سه بند از ساقه بعنوان ریشه در خاک قرار بگیره. بندهم که محل رویش برگ هاست دیگه... بخش هم که بیرون از خاک قرار میگره باید چندتا برگ بالغ داشته باشه و طولش تا حد امکان بشتر از 10 15 سانتیمتر نباشه
موفق باشید.
موفق باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد